Sardynia. Zatoka Orosei

Pane guttiau, czyli pane carasau polany oliwą i ponownie upieczony

Wyjechaliśmy z Dorgali. Kierowaliśmy się na południe jadąc drogą SS125. Po chwili skręciliśmy w lewo w drogę SP26 w długi tunel. Widok czekający na wyjeżdżających z tunelu zapiera dech w piersiach. Miejscowość Cala Gonone wciśnięta w zatokę otoczoną górami Gennargentu.

Zatoka Orosei urzeka pięknymi widokami gór łączących się z morzem, niewielkimi plażami otoczonymi przez wysokie, skalne ściany. Tutaj rozpoczęliśmy naszą podróż po Sardynii i to za tą częścią Sardynii tęsknimy najbardziej.

Miejscowość Cala Gonone wciśnięta w zatokę otoczoną górami Gennargentu

Plaże Zatoki Orosei

Zatoka Orosei słynie z uroczych plaż schowanych w małych zatoczkach. Rajska Cala Goloritze, słynna Cala Luna, nasze ulubione Cala delle Sorgenti oraz Cala Biriola i wiele innych. Dostęp do nich od strony lądu jest utrudniony ze względu na górujący nad Zatoką Orosei masyw Gennargentu. Dojazd samochodem do większości plaż jest niemożliwy, pozostaje trekking lub dopłynięcie od strony morza. My wybraliśmy tę ostatnią opcję, wynajęliśmy niewielki ponton ze skipperem.

Cala Luna

Około 9:00 rano wyruszyliśmy w rejs po Zatoce Orosei z Lucą z Lampu Noleggio Gommoni (Viale Colombo 32, Cala Gonone) i jego Mamą. Chcieliśmy spontanicznie decydować o planie rejsu, dlatego nie wybraliśmy wycieczki grupowej. To była bardzo dobra decyzja. Płynęliśmy małym pontonem, dzięki czemu mogliśmy wcisnąć się w najmniejsze groty. Luca doskonale zna okolicę, pokazywał nam najpiękniejsze zakątki Zatoki Orosei.

Najbardziej podobały nam się plaże Cala delle Sorgenti i Cala Biriola. Do brzegu Cala delle Sorgenti nie można dopłynąć pontonem, Luca zatrzymał się kilkadziesiąt metrów od brzegu, a my popłynęliśmy wpław w kierunku plaży. Cala delle Sorgenti jest wąska, krótka i spokojna. Największą atrakcją tej plaży są małe, wapienne groty z krystalicznie czystą wodą, białe skały pięknie rozświetlają wnętrze grot.

Cala delle Sorgenti

Cala Biriola to urocza, mała, kamienista plaża z lazurową wodą. Jeśli szukacie spokoju to warto zaplanować na Cala Biriola dłuższy przystanek, jest to dobre miejsce na drzemkę na plaży i piwko na brzegu morza.

Cala Biriola

Zatoka Orosei obfituje w mniejsze i większe groty, z których największą jest Grotte del Bue Marino licząca ok. 15 kilometrów długości, będąca częścią największego we Włoszech systemu tuneli we wnętrzu Gennargentu. Grota zachwyca krystalicznie czystą wodą, ciekawymi formacjami skalnymi. Do groty można wejść tylko z przewodnikiem, dla odwiedzających udostępniono ok. 900 m długości jaskini.

Cala Cortoe i Hotel Ristorante Ispinigoli

Po włoskim śniadaniu w B&B Chez Moi wyruszyliśmy w kierunku plaży Cala Cortoe. Można do niej dojechać samochodem, w odróżnieniu od większości pięknych plaż Zatoki Orosei, do których dostęp od strony lądu jest ograniczony do tras trekkingowych. Z Cala Gonone do plaży Cala Cortoe dojechaliśmy w ciągu około 25 minut. Jechaliśmy przez Dorgali. Im bliżej plaży tym trasa była bardziej wymagająca dla kierowcy, wąska, kręta, dość mocno nachylona, a na końcu nierówna, gruntowa. Ja zamykałam oczy, a Jacek cieszył się z roli kierowcy rajdowego.

Plaża Cala Cortoe jest piaszczysta, spokojna, bez hotelowych leżaków, z pięknym widokiem na góry Gennargentu otaczające Zatokę Orosei. Na początku września nie było już zbyt wielu plażowiczów na Cala Cortoe, włoskie mamy z dziećmi, kilku turystów. Leniwie spędzaliśmy czas. Cieszyliśmy się pięknymi widokami, szumem fal, pływaliśmy w turkusowym, ciepłym Morzu Tyrreńskim …

Cala Cortoe

Niedaleko plaży, w odległości około 15 minut jazdy samochodem, znajduje się polecany przez Magdę z Italia poza szlakiem (najlepszego polskiego bloga o Włoszech) Hotel Ristorante Ispinigoli. Magda zachwycała się pięknymi widokami na okolicę z tarasu Restautracji Ispinigoli, całkiem słusznie. Widok na morze, góry, wspaniała kuchnia, przemiła obsługa. Byliśmy zachwyceni.

Widok na okolicę z tarasu Restautracji Ispinigoli

Restauracja serwuje tradycyjne sardyńskie dania, m.in. porcetto arosto – pieczone prosię, sebadas – smażony w głębokim oleju pierożek wypełniony serem, polany miodem, jak również ryby i owoce morza dostarczane codziennie przez lokalnych rybaków. My wybraliśmy z karty anzelottos alla dorgalese – sardyńskie ravioli wypełnione serem i miętą, podawane z mięsnym sosem, frittelline di cervelletta dorate – mózg cielęcy w chrupiącej panierce, a na deser aranzada e gato dorgalese – słodkości z migdałów, skórki pomarańczowej i cukru podane z kieliszkiem wina … Wszystko było doskonałe, Ristorante Ispinigoli to najlepsza restauracja, jaką odwiedziliśmy na Sardynii.

Anzelottos alla dorgalese – sardyńskie ravioli wypełnione serem i miętą, podawane z mięsnym sosem

Frittelline di cervelletta dorate – mózg cielęcy w chrupiącej panierce

Zaraz obok hotelu Ispinigoli znajduje się Grotta di Ispinigoli. Jaskinia Ispinigoli zachwyca wapiennymi naciekami, w tym jednym z największych w Europie stalagnatem mierzącym ok. 38 metrów. Raz w roku odbywają się w jaskini Ispinigoli koncerty lokalnych chórów.

Widok przed Grotta di Ispinigoli

Wracając do Cala Gonone zatrzymaliśmy się na krótki spacer w Dorgali. Spacerowaliśmy ulicą Viale E. Fermi, a następnie skręciliśmy w prawo w Via S. Francesco prowadzącą do Chiesa Campestre Madonna del Carmelo. Teren przy kościele to wspaniały punkt widokowy.

Dorgali

Punkt widokowy przy Chiesa Campestre Madonna del Carmelo

Barbagia

Z Dorgali niedaleko jest do Orgosolo, jednej z najbardziej znanych miejscowości górskiej Barbagii. Orgosolo, kiedyś niebezpieczne, zamieszkiwane przez bandytów, dziś chętnie odwiedzane przez turystów chcących obejrzeć murale przedstawiające historię Sardynii. Murale w Orgosolo opowiadają o niepokojach społecznych związanych z kryzysem gospodarczym Włoch, wydarzeniami ze świata, opowiadają o codziennym życiu na Sardynii, o lokalnych tradycjach.

Murale w Orgosolo

Gdzie zjeść

Hotel Ristorante Ispinigoli, Dorgali
Widok na morze, góry, wspaniała kuchnia, przemiła obsługa. Restauracja serwuje tradycyjne sardyńskie dania, m.in. porcetto arosto – pieczone prosię, sebadas – smażony w głębokim oleju pierożek wypełniony serem, polany miodem, jak również ryby i owoce morza dostarczane codziennie przez lokalnych rybaków. Polecamy przede wszystkim anzelottos alla dorgalese – sardyńskie ravioli wypełnione serem i miętą, podawane z mięsnym sosem, frittelline di cervelletta dorate – mózg cielęcy w chrupiącej panierce, a na deser aranzada e gato dorgalese – słodkości z migdałów, skórki pomarańczowej i cukru podane z kieliszkiem wina … Ristorante Ispinigoli to najlepsza restauracja, jaką odwiedziliśmy na Sardynii.

Aranzada e gato dorgalese – słodkości z migdałów, skórki pomarańczowej i cukru
podane z kieliszkiem wina

Il Rifugio, Via Antonio Mereu 28, Nuoro
Restauracja polecana przez Anthonego Bourdain – taka rekomendacja chyba wystarczy.

Il Pescatore, Via Lungomare dell’Acqua Dolce, Cala Gonone
Przepyszne owoce morza i ryby, które podobno sam właściciel łowi codziennie w okolicznych wodach. Wybierając się do Il Pescatore koniecznie zarezerwujcie stolik na tarasie położonym przy morzu.

Fregola ai frutti di mare – drobne makaronowe kuleczki z owocami morza
i talerz grillowanych owoców morza

Taras restauracji Il Pescatore

Sardynia to wspaniałe plaże, morze, góry, śliczne miejscowości, doskonała kuchnia, przemili ludzie, czyli wszystko to, czego potrzebujemy, żeby wypocząć podczas letniego urlopu. Najwyższy czas pomyśleć o tegorocznej podróży!